Klaar voor de start
Deze week borrelt het overal. Na weer een persconferentie zonder versoepelingen, is iedereen er klaar mee… maar bovenal er klaar voor.
Ondernemers willen open, ze hebben de boel aan kant, alles opgeknapt, veel creatieve oplossingen verzonnen en een heel lange adem gehad.
Natuurlijk houden ze zich aan de afspraken, maar o wat staan ze te trappelen.
Ik begrijp die onrust en dat verlangen heel goed. Ook ik blijf zoeken naar wat wel kan. Zo zijn we deze week bezig met de voorbereidingen voor Koningsdag. Natuurlijk zorgen we dat de binnenstad rood/wit/blauw/oranje kleurt en delen we leuke knipplaten met kroontjes uit aan de kinderen. Maar dat is niet alles. We organiseren een LIVE (stream) vanuit Schiedam Centrum op 26 april, de avond ervoor. En dat is stiekem best een beetje spannend. Welke artiesten komen er? Wie gaat wat vertellen? Welke vragen stoppen we in de quiz? Gelukkig worden we hierbij geholpen door Crevor Events, die andere jaren de Koningsnacht organiseerde in de Grote Kerk. Mensen die er kijk op hebben dus. En we hebben enthousiaste ondernemers die voor feestelijke invulling zorgen.
Terwijl we bezig zijn met een online show, bereiden we ons natuurlijk ook voor op het moment dat we er echt weer op uit mogen. Op de terrassen die open gaan. Op het zonder afspraak kunnen winkelen. Dan moet het er in het centrum wel pico bello uitzien. Dat snappen de ondernemers als geen ander. Er worden parasols afgespoten, de bestrating bij terrassen wordt opnieuw gelegd. Zomer 2021 heb je echt geen viltje meer nodig voor onder die tafelpoot 😉
Samen met Michael van Horeca NL, afdeling Schiedam, help ik ondernemers bij aanvragen van hun verruimde terrassen. Een traject tussen gemeente en ondernemers. Als we weer open mogen, dan natuurlijk graag zo maximaal mogelijk!
Ondertussen vinden ondernemers elkaar steeds meer en ook dwars door de branches heen. Horeca met retail, retail met cultureel, er wordt op allerlei manieren verbinding gezocht. Samen verzinnen ze acties of vullen ze elkaar aan op een ander terrein. Zo is deze gekke tijd ook onverwacht heel waardevol. We merken dat, doordat we heel uiteenlopende zaken in de kijker zetten op onze socials, ondernemers elkaar opmerken en mogelijkheden zien. Ik probeer zoveel mogelijk mensen met elkaar in contact te brengen, daarna rolt het balletje vanzelf verder en word ik verrast met weer een nieuwe combinatie.
Om ervoor te zorgen dat we zoveel mogelijk ondernemers bereiken, ga ik op mooie dagen op pad met onze fotograaf. Samen kijken we of we eigenaren en/of medewerkers op de foto kunnen zetten voor hun trots, hun zaak. Dit levert niet alleen een passend plaatje voor onze socials, maar zorgt ook voor een fijn praatje met elkaar. Hoe gaat het nou met jou? Wat heb je nodig? Wat kunnen we voor je betekenen? Soms blijkt de drempel hoog om op ‘de centrummanager van Schiedam Centrum’ af te stappen, maar als ik als Kitty rondloop, blijk ik eigenlijk heel makkelijk benaderbaar. We zien ook meteen welke winkels er open zijn, welke dicht. Er zijn genoeg ondernemers die ervoor kiezen om tijdelijk iets anders te doen om op die manier hun inkomen te verwerven. Begrijpelijk. Alleen, voor het straatbeeld geen goede ontwikkeling. We proberen hen daarom te vragen in elk geval niet de rolluiken neer te laten en te zorgen voor een mooie etalage, dat scheelt al zoveel. Want ook dat helpt op onze weg naar weer opengaan en klanten mogen ontvangen. Wij zijn klaar voor de start!
Kitty