Skip links
Gepubliceerd op: Column

Op ’t leven! Op Schiedam Centrum!

Zijn jullie er ook zo aan toe? Aan gewoon ergens naar binnen wandelen. Gewoon even een bakje koffie of in mijn geval kopje thee bij dat leuke tentje op de hoek. Wat fijn dat dit nu echt bijna zover is. Dat we weer met elkaar iets meer bewegingsvrijheid krijgen. Wat gaan we daar van genieten! Deze week houden we het nog even vol tot na Koningsdag. Dat ik trouwens als een klein feestje zie om te vieren wat straks weer komen gaat en mag. Want wat hebben we het met elkaar verdiend.

 

Bij het uitdelen van de oranje versiering deze week aan de ondernemers, merkte ik het ook aan de sfeer. De koek is op. Het is tijd voor een nieuwe impuls. De zon en feestelijkheden rondom Koningsdag doen goed. Steeds meer ondernemers zijn de 27e open , de saamhorigheid is groot. De fleurige acties van de horeca met oranje cocktails en andere lekkernijen helpen hierin ook mee. Natuurlijk doe ik mijn best om voor de (verdere) opening van de terrassen en winkels de straten zo mooi mogelijk te krijgen. Veel ondernemers zijn al bezig met het schoonmaken en repareren van hun tafeltjes en stoelen. Ik heb Irado gevraagd even een extra rondje te doen ’s ochtends, want de paardenbloemen groeien her en der tot aan de vensterbanken;-)

We willen onze bezoekers, die net als ons hier naar uit hebben gezien, mooie eerste momenten geven.

Het gaat allemaal om de beleving. Hoe willen wij dat onze bezoekers zich voelen? Ik denk dat dat is, dat je altijd welkom bent, ook als je niets koopt. Dat we als ondernemers blij met alle aandacht zijn. Je willen verwennen, een stukje ontspanning geven. Onze nieuwe campagne op de socials zegt dit ook. ‘Ze staan voor je klaar’.  Onze ondernemers zijn er altijd en denken graag met je mee. We doen ons best dit uit te stralen. Ook de nieuwe directeur van Schiedam Partners, Harrie Dechering is dit opgevallen. In het kennismakingsgesprek dat ik samen met Maurice met hem had, gaf hij aan dat wij als Schiedam Centrum goed bezig zijn. Een compliment dat we in onze zak steken en waar we vooral op verder bouwen. We zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.

Om meer mensen te bereiken willen we onderzoeken waar kansen liggen met de diverse media. Hiervoor spraken we met Harm Korst, hoofdredacteur van SCHIE. We hadden het over promotie die niet alleen maar gaat over: “Kom hier kopen!”. De insteek mag subtieler, als het gaat om het weergeven van sfeer en entourage. Met items als ‘Kijk hoe de Hoogstraat is opgeknapt’ en ‘Hoe leuk is het om hier met de nostalgie van de oude panden en speciaalzaken te winkelen’ trekken we meer bezoekers naar ons centrum, dan met de kiloknaller van de slager.

Ik spreek veel mensen in zo’n week als dit. Allemaal willen ze op hun eigen manier bijdragen aan het centrum. Dat doet goed. Mijn laatste afspraak was donderdag met burgemeester Cor Lamers en wethouder Marcel Houtkamp. Zij kwamen in SHOP met Maurice en mij bijpraten over de afgelopen periode. We vertelden hen over hoe het met de ondernemers gaat en wat voor effect dit heeft op het centrum. We laten zien wat we toch met elkaar voor elkaar hebben gekregen. Alle partijen hebben elkaar dit jaar echt nodig. Samen proberen we de retail- en horecaondernemers te ondersteunen door na te denken over regelingen en beleid. Een belangrijk gespreksonderwerp voor nu is handhaving. Hoe kunnen we de mensen op de terrassen en straks met evenementen, die misschien deels weer door kunnen gaan, goed begeleiden? Nu we weer voorzichtig open mogen, willen we er alles aan doen om dit veilig te laten verlopen. Geen gemakkelijke opgave voor ondernemers en gemeente. Goed om, voor zover dit gaat, met elkaar af te stemmen.

Hoe we het ook gaan regelen, één ding weet ik zeker, woensdag 28 april zit ik samen met Maurice op een terras en proost ik op Schiedam Centrum!

 

Kitty